Transport roweru na dachu auta – wskazówki i porady
Przewożenie rowerów w uchwycie rowerowym na dachu samochodu to wciąż popularny sposób transportu jednośladu. Producenci stale udoskonalają bagażniki dachowe, proponując różne sposoby montażu sprzętu.
Ze wszystkich sposobów przewożenia rowerów samochodem rekomendujemy bagażnik rowerowy na hak jako najwygodniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Jednak nie każdy chce i może korzystać z platformy. W takiej sytuacji użycie bagażnika na rower na dach jest optymalnym rozwiązaniem.
Czego się dowiesz z naszego poradnika?
Zalety transportu rowerów na dachu auta.
Wady transportu rowerów na dachu samochodu.
Zalecenia dotyczące transportu rowerów na dachu auta, maksymalna waga przewożonego roweru.
Ile rowerów można przewieźć na dachu auta?
Uchwyt rowerowy na dach czy platforma rowerowa na hak samochodu?
Przewożenie rowerów na dachu a zużycie paliwa.
Jak przewozić rower elektryczny? Jak przewozić rower fatbike?
Sposoby montażu rowerów na dachu auta. Za ramę, za widelec i za przednie koło.
Na co należy zwrócić uwagę kupując bagażnik rowerowy na dach auta?
Zalety transportu rowerów na dachu
-
Niska cena,
-
nie ogranicza widoczności,
-
swobodny dostęp do bagażnika pojazdu,
-
nie wymaga dodatkowego wyposażenia (np. hak holowniczy, tablica rejestracyjna), oprócz bagażnika bazowego.
Dobrej jakości bagażnik dachowy do transportu jednego roweru kupimy już za ok. 200 zł (Taurus BikeUp), natomiast droższe opcje to wydatek nawet 600 – 800 zł za sztukę (np. Thule UpRide, Thule ThruRide czy Yakima HighRoad). Przyjmując wersję budżetową, nawet gdy chcemy zamontować maksymalną ilość rowerów (czyli 4), wydamy łącznie ok. 1000 zł. Wystarczy, że dysponujemy bagażnikiem bazowym i nic nie stoi już na przeszkodzie, by załadować rowery i ruszać w drogę.
Wady transportu rowerów na dachu
-
Załadunek rowerów wymaga wysiłku.
-
Ograniczenie przestrzeni bagażowej i ładowności, jeśli umieścisz na dachu więcej niż 1 rower może się zdarzyć, że nie będziesz mógł użyć boxa dachowego, ponieważ cały bagaż będzie zbyt ciężki (sprawdź maksymalną ładowność dachu swojego auta w instrukcji obsługi pojazdu) lub zajmie zbyt wiele miejsca na belkach bagażnika bazowego.
-
Zwiększone koszty podróży – z uwagi na inną aerodynamikę zużycie paliwa w trakcie podróży jest większe, niż w przypadku jazdy bez rowerów na dachu.
Zalecenia dotyczące transportu rowerów na dachu. Maksymalna waga roweru w bagażniku dachowym.
Nie przekraczaj prędkości 130 km/h, a także zwróć uwagę na dopuszczalne obciążenie dachu samochodu.
- Maksymalne obciążenie dachu auta może wynosić do 75 kg. Dopuszczalna ładowność może różnić się w obrębie samochodów danego typu, przed montażem uchwytu rowerowego sprawdź instrukcję swojego pojazdu.
Warto zaznaczyć, że obliczając maksymalną wagę przewożonego bagażu należy zsumować:
-
wagę bagażnika dachowego (bazowego),
-
wagę uchwytów rowerowych
-
oraz wagę rowerów.
Maksymalna ilość uchwytów rowerowych, jakie możesz zamontować na dachu auta to 4 szt. Każdy z nich może przewieźć rower o masie do 15 kg lub do 20 kg – upewnij się przed zakupem wybranego uchwytu co do jego ładowności, zweryfikuj również ile waży Twój jednoślad.
Jak jeździć z rowerem na dachu?
Należy pamiętać, że samochód obciążony rowerami zachowuje się na drodze inaczej, niż bez ładunku. Przewożąc jednoślady na dachu po polskich drogach, musimy ograniczyć prędkość maksymalną do 130 km/h. Koniecznie należy zdjąć z rowerów wszelkie dodatkowe akcesoria – sakwy, foteliki dziecięce, koszyki, ozdoby itp., które zwiększają opory powietrza, co przy silnym wietrze może stanowić zagrożenie dla przewożonego sprzętu.
Obecność rowerów porównać można do rozpiętego żagla – powodują one znaczne opory powietrza, przekładające się na zużycie paliwa oraz poziom hałasu wewnątrz pojazdu. Również przy silnych podmuchach wiatru, podwyższenie za sprawą rowerów środka ciężkości pojazdu, może być dla niego niebezpieczne. Z rowerowym ładunkiem na dachu warto także z większą ostrożnością pokonywać zakręty oraz być czujnym podczas mijania ekranów akustycznych. Szczególnie, jeśli ustawione są na na otwartej przestrzeni np. łąki, pola.
Bezpieczny przewóz rowerów na dachu
Rowery na dachu zwiększają wysokość pojazdu – należy wziąć to pod uwagę, gdy chcemy skorzystać z garażu podziemnego, wjeżdżamy do niskiej bramy lub wybieramy się w podróż promem – tu wysokość samochodu ma znaczący wpływ na koszty transportu. Przypadki zniszczenia rowerów, bagażnika i uszkodzenia samochodu przez kierowców, którzy zapomnieli o swoim ładunku na dachu, nie należą do rzadkich sytuacji.
Ile rowerów można przewieźć na dachu auta?
Teoretycznie jesteśmy w stanie zmieścić na dachu samochodu maksymalnie cztery uchwyty rowerowe, wymaga to jednak mocowania rowerów „na zakładkę”, czyli zamiennie przodem i tyłem do kierunku jazdy. Jeśli chcemy trzymać się zaleceń i przewozić wszystkie rowery przodem, nie załadujemy ich więcej niż trzy. Ważne, aby odpowiednio ulokować rowery, równomiernie rozkładając ich ciężar np. większe rowery po zewnętrznych stronach lub naprzemiennie z mniejszymi.
To, ile zmieścimy rowerów, zależy oczywiście od szerokości naszego samochodu, rodzaju bagażnika bazowego i typu belek bazowych, ale również od konkretnego modelu uchwytu rowerowego. Średnia szerokość uchwytu rowerowego to 21-26 cm, choć przykładowo Thule UpRide, służący do mocowania roweru za przednie koło ma 31,5 cm szerokości.
Uchwyt rowerowy na dach czy na hak samochodu? Porównanie bagażników rowerowych.
W przypadku platformy na hak koszt ten jest dużo wyższy. Zakup samej platformy dobrej jakości to koszt rzędu 2 – 2,5 tys. zł. Z jej wykorzystaniem przewieziemy maksymalnie 4 rowery, oczywiście pod warunkiem, że nasz samochód wyposażony jest w hak. Jego montaż wymaga dodatkowych nakładów finansowych i nie w każdym przypadku jest możliwy.
Uchwyty rowerowe montowane na dachu nie zajmują miejsca w środku samochodu i, w przeciwieństwie do bagażnika montowanego na haku, rowery w ten sposób przewożone nie ograniczają widoczności przez tylną szybę. Nie mają też wpływu na dostępność bagażnika pojazdu. I choć część modeli platform na hak wyposażona jest w opcję odchylania, nie jest to możliwe we wszystkich modelach samochodów – może tu przeszkadzać np. zbyt duża klapa lub zewnętrzne koło zapasowe. Obecność rowerów na dachu podczas załadunku czy rozładunku samochodu jest niezauważalna, a podczas postoju w każdej chwili można dostać się do bagażnika. Platformę, jeśli posiada taką opcję, możemy oczywiście odchylić i zamknąć, jednak przy pełnym załadunku stanowi ona dość spory ciężar.
W przypadku montażu rowerów na dachu nie występuje problem trzeciej tablicy rejestracyjnej – oszczędzamy więc na jej kosztach i czasie, niezbędnym do załatwienia formalności.
Wady montażu rowerów na dachu.
Montaż rowerów na dachu samochodu ma również wady, z których kilka przeanalizujemy poniżej.
Załadunek rowerów. Podniesienie rowerów na wysokość dachu wymaga znacznego wysiłku, może być problematyczny dla osób niższych i słabszych, zwłaszcza w przypadku cięższych jednośladów. Montaż może wymagać asysty drugiej osoby, zajmować sporo czasu, a co za tym idzie, zniechęcać do zabierania rowerów na krótsze, jednodniowe wypady.
Ograniczona ładowność. Przy pomocy większości uchwytów rowerowych montowanych na dachu przewieziemy rowery o maksymalnej wadze 20 kg, co może wykluczyć transport jednośladów z napędem elektrycznym.
Ograniczenie przestrzeni bagażowej. Załadunek więcej niż dwóch rowerów na dach całkowicie uniemożliwi nam montaż boxa dachowego, ograniczając przestrzeń na bagaże wyłącznie do wnętrza samochodu. Przy 1-2 jednośladach na dachu zmieścimy tylko wąski model boxa.
Przewożenie rowerów na dachu a zużycie paliwa.
Zwiększone koszty podróży. Rowery zamontowane na dachu, generując większe opory powietrza, wpływają na wzrost zużycia paliwa i zwiększają koszty podróży. Również wspomniane już przeprawy promowe będą droższe dla samochodu przewożącego rowery na dachu, ze względu na wysokość, od której często uzależniona jest opłata.
Jak przewozić rower elektryczny? Jak przewozić rower fatbike?
Przy pomocy bagażnika mocowanego na dachu nie przewieziemy wszystkich typów rowerów – problem mogą mieć m.in. właściciele jednośladów z napędem elektrycznym (z uwagi na ciężar) oraz rowerów fatbike (ze względu na grubość opon).
Wiele e-rowerów może ważyć więcej niż 20 kg, a wtedy transport na dachu nie będzie możliwy. Zanim wybierzesz odpowiedni uchwyt na rower elektryczny dokładnie sprawdź wagę swojego jednośladu i porównaj ją z ładownością uchwytu.
Koniecznie zdejmij baterię z roweru przed umieszczeniem go w uchwycie na dachu.
Sposoby montażu rowerów na dachu auta – 3 możliwości.
Jeśli już zdecydujemy się na transport rowerów na dachu, powinniśmy rozważnie podejść do wyboru uchwytów dachowych. Należy wziąć pod uwagę specyfikę naszych jednośladów – m.in. wielkość, wagę, kształt ramy oraz materiał z jakiego została wykonana (np. karbon), wysokość opony z uwzględnieniem felgi (czasem paski mocujące koło mogą okazać się za krótkie).
Ze względu na sposób mocowania rowerów, możemy wyróżnić trzy typy uchwytów mocowanych na dachu:
-
montaż za ramę roweru (np. Taurus BikeUp Pro, Thule ProRide, Aurilis FastRider),
-
montaż za widelec (np. Yakima HighSpeed, Thule OutRide, Thule ThruRide),
-
montaż za przednie koło (np. Yakima FrontLoader, Yakima HighRoad, Thule UpRide).
Uchwytów rowerowe na dach – sposoby mocowania jednośladów
Montaż roweru za ramę.
To najpopularniejszy rodzaj bagażnika rowerowego montowanego na dachu samochodu. Na rynku znajdziemy szeroki wybór modeli – zarówno produkty polskiego producenta, firmy Taurus (cieszące się od lat popularnością BikeUp i BikeUp Pro), jak i bagażniki firm zachodnich – Thule czy Aurilis. We wszystkich uchwytach zasada montażu jest podobna – rama roweru przytrzymywana jest przez ramię mocujące, a koła przymocowane taśmami/paskami. Dodatkowo np. uchwyt Thule ProRide wyposażony jest w pokrętło regulacji siły nacisku na ramę, sygnalizujące, czy montaż jest prawidłowy.
Mocowanie za ramę jest słabym punktem tego typu uchwytów, problematyczny może być montaż rowerów dziecięcych, czy jednośladów z nietypową geometrią ramy. Pomimo tego, że producenci przykładają dużą wagę do odpowiedniego zabezpieczenia uchwytu ramienia mocującego miękkimi wyściółkami, istnieje również ryzyko uszkodzenia (zarysowania, wgniecenia lub pęknięcia) ramy, zwłaszcza w przypadku rowerów karbonowych.
Warto zwrócić uwagę na kwestię bezpieczeństwa – bagażnik powinien mieć możliwość zamknięcia zamkami rowerów oraz przypięcia samego uchwytu do bagażnika bazowego. Zamki zabezpieczające w uchwycie Taurus BikeUp Pro kupimy w zestawie z bagażnikiem, niektórzy producenci oferują je jednak jako opcję, za którą trzeba dodatkowo zapłacić.
Montaż roweru za widelec.
Bagażnik mocujący za widelec zapewnia znacznie lepszą stabilność roweru. Do jego zamontowania konieczne jest zdjęcie przedniego koła. Z jednej strony sam demontaż to kłopot, a dodatkowo, miejsce na koło trzeba przewidzieć w bagażniku. Z drugiej strony – uchwyt rowerowy tego typu nie ściska ramy, a co za tym idzie, nie ma ryzyka, że ją uszkodzi. To bardzo ważny aspekt, szczególnie dla właścicieli rowerów karbonowych, które mogą ucierpieć ściskane ramieniem mocującym za ramę. Według niektórych użytkowników, bagażniki tego typu mają nad tradycyjnymi również przewagę estetyczną, ze względu na brak odstającego ramienia. Ich atutem jest również lepsza aerodynamika dzięki obniżonej pozycji kierownicy.
Bagażniki te dostosowane są do określonych szerokości sztywnych osi, w uchwycie Thule OutRide jest to standardowe 9 mm, Thule ThruRide 9-12 mm. W przypadku szerszych osi tzw. boost konieczne będzie tutaj zastosowanie adaptera.
Obecnie najbardziej wszechstronnym bagażnikiem do mocowania za widelec, dostępnym na naszym rynku, jest Yakima Highspeed – przewieziemy nim zarówno rowery o standardowej osi 9 mm, jak i rowery z osią thru axle (12 mm, 15 mm, 20 mm). Uchwyt ten pasuje również do wszystkich rodzajów opon (również fatbike’ów). Wyposażony jest w zintegrowane pokrętło TorqueRightTM, ułatwiająceszybki i precyzyjny montaż sprzętu.
Bagażniki, za pomocą których montujemy rowery za przedni widelec, również wyposażone są w zamki zabezpieczające sprzęt w uchwycie i sam uchwyt na belkach bazowych (dostępne w zestawie lub do nabycia osobno).
Montaż roweru za przednie koło.
To najmniej popularny na naszym rynku typ bagażników montowanych na dachu, które w swojej ofercie mają m.in. amerykańska Yakima i szwedzkie Thule. Stosowany w nich sposób montażu za pomocą ramion mocujących przednie koło eliminuje całkowicie kontakt uchwytu z ramą roweru podczas transportu, dzięki czemu bezpiecznie mogą z niego korzystać właściciele rowerów szosowych o delikatniejszych, karbonowych ramach. Tu ani kształt ramy, ani szerokość sztywnej osi nie ma znaczenia dla zamontowania roweru, co czyni ten rodzaj uchwytu najbardziej uniwersalnym. Nie trzeba też demontować przedniego koła jak w przypadku uchwytów mocujących za widelec. Ramiona utrzymujące przednie koło zapewniają doskonałą stabilność i bezpieczeństwo. Tego typu bagażniki również wyposażone są w zamki zabezpieczające rowery w uchwycie i sam uchwyt na bagażniku bazowym, dostępne w zestawie lub sprzedawane osobno. Niektóre modele, np. Yakima HighRoad posiadają dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą – zintegrowaną linkę, którą zamknąć można własnym zapięciem rowerowym.
Na co należy zwrócić uwagę kupując bagażnik rowerowy na dach auta?
Wybór konkretnego typu uchwytu rowerowego montowanego na dachu samochodu jest wypadkową wielu zmiennych – rodzaju roweru, jego ciężaru, kształtu i średnicy ramy, materiału, z którego jest skonstruowana, grubości opon, szerokości sztywnej osi, rodzaju bagażnika bazowego. Przed zakupem warto sprawdzić, czy upatrzony przez nas bagażnik pasuje do naszego roweru, korzystając z profesjonalnego doradztwa, którym służą wszystkie salony firmy Taurus na terenie kraju.
Niezależnie od tego, na jaki konkretny model się zdecydujemy, zawsze zwracajmy uwagę, przede wszystkim, na jakość jego wykonania – bezpieczeństwo, które gwarantują dobrej jakości uchwyty, warte jest wyższej ceny.